|
Program własny korygujący zaburzenia percepcji wzrokowej i sluchowej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3555 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
|
Program napisany jest dla dziecka sześcioletniego z opóźnionym rozwojem percepcji słuchowej,percepcji i koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz funkcji warunkujacej opanowanie umiejętności czytania.Ujęte w programie treści są zgodne z podstawą programową określoną przez MENiS.
CELE PROGRAMU: 1.Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej. 2.Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. 3.Wytwarzanie atmosfery wzajemnego zaufania, rozwijanie odporności emocjonalnej i wiary we własne siły.
FORMA PRACY: indywidualna CZAS TRWANIA: 9 miesięcy
I OKRES WLAŚCIWY
1.Nawiązanie współpracy z dzieckiem, rozwijanie odporności emocjonalnej. 2.Kształtowanie nawyku uważnego słuchania i komunikowania się z innymi. 3.Trening skupiania uwagi na pracy i własnych czynnościach. 4.Stwarzanie sytuacji zmierzających do poprawienia samooceny i wiary we własne siły.
II OKRES WŁAŚCIWY
1.ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ
ĆWICZENIA NA MATERIALE BEZLITEROWYM
- różnicowanie podobnych przedmiotów i obrazków - składanie obrazka z części - układanki z kolororych figur geometrycznych - rysowanie konturów według podanego wzoru - wypełnianie konturów - gry rysunkowe np."Wyżej- niżej" - odwzorowywanie szlaczków - kreslenie kształtów graficznych za pomocą kreski łączącej wyznaczone punkty
ĆWICZENIA NA MATERIALE LITEROWYM
- różnicowanie układów drobnych znaków graficznych - utrwalenie kształtu i położenia liter - wyszukiwanie takich samych liter i segregowanie ich - wyszukiwanie takich samych sylab i segregowanie ich - wyszukiwanie takich samych wyrazów i odpoznawanie ich w tekście
2.ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
- różnicowanie sygnałów dźwiękowych(instrumenty, głosy zwierząt itp.) - odtwarzanie struktur dźwiękowych - wyodrebnianie głosek w słowach, słów w wyrazach, zdań w mowie - wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie - segregowanie obrazków według ilości sylab - różnicowanie wyrazów podobnych fonetycznie - ćwiczenia ortofoniczne
3.ĆWICZENIA KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ
- ćwiczenia drobnych ruchów palców i dłoni - ćwiczenia ogólnej koordynacji ruchowej i równowagi statyczno-dynamicznej - wdrozenie do częściowej a nastepnie pełnej kontroli ruchów - utrwalenie różnorodnych wzorów ruchowych z towarzyszeniem dźwięków
4. KSZTALCENIE SPRAWNOŚCI MANUALNEJ
- obureczne malowanie farbami - rysowanie dużych kół - malowanie palcem i pędzlem - lepienie z plasteliny - wycinanie, wydzieranie - nawlekanie koralików - kalkowanie
5.SPECJALNE METODY NAUKI CZYTANIA
- kojarzenie głoski z literą - rozsypanki literowo-sylabowo-wyrazowe - tworzenie wyrazów jedno i dwusylabowych - układanie wyrazów - układanie zdań - analiza i synteza sylaby, wyrazu, zdania
PRZEWIDYWANE EFEKTY
1. Ukształtować gotowość do uczenia się i samokontroli. 2. Rozwinąć umiejętność koncentracji uwagi. 3. Zadbać o poprawę spostrzeżeń wzrokowych i słuchowych. 4. Wyćwiczyć analizę i syntezę słuchową. 5.Nauczyć liter i cyfr.
SPOSOBY EWALUACJI
- karty pracy - testy obrazkowe - karty wywiadu z dzieckiem
napisała mgr Iwona Grudzińska
| |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|